Cyril Hančl

O autorovi

Cyril Hančl se věnuje sochařské tvorbě přibližně od r. 1980. Pracuje většinou s přírodním kamenem, mezi jeho nejoblíbenější materiály patří mramor, žula, nebo vápenec, ale používá i jiné materiály, jako např. bronz, keramiku nebo dřevo. Jeho sochy vynikají umírněností, citem pro materiál a pečlivou prací s detaily. Sochy přitom nezapřou silnou inspiraci přírodou – odhalují krásu stvořeného. Stejně jako v přírodě je samou podstatou Cyrilových soch jejich emocionální rozměr a energie, které jim propůjčují jejich viditelný tvar. Častým tématem jsou zvířata, ke kterým má velmi láskyplný vztah.

Souznění Cyrilových soch s přírodou je evidentní, když jsou umístěny v plenéru. Sochy tam vedou rozhovory s přírodními živly – větrem, mrazem, sluncem a také s vodou, živlem pro život nejdůležitějším.

Kromě vlastní sochařské tvorby se Cyril Hančl věnuje také restaurování soch pro soukromé sběratele a výrobě umělecké i užitné keramiky.

O sochách

JAK SLEDOVAT SOCHU
Socha se pozoruje tak, že se díváme na sochu a zároveň sledujeme, co se děje uvnitř pozorovatele.

DOKONALÁ SOCHA
Dokonalá socha má všechny pohledy stejně skvělé. To znamená, že socha uspokojí náročného pozorovatele při každém pohledu.

JAK VZNIKÁ SOCHA
Socha vzniká z potřeby sochařovy, ať už je jakákoli. Motivace ovlivní kvalitu sochy výrazně.

SOCHA V PROSTORU
Jsou různé prostory. Některé jsou soše nakloněné, jiné jsou naopak pro sochu nevhodné. Je-li prostor přívětivý, socha ožije. Je-li socha skvělá, pak ožije prostor.

DOKONALOST SOCHY
Socha je dokonalá, když sochař uzná za vhodné.

VÝZDOBA SOCH
Na výzdobě soch se podílejí zvířata (hlavně ptáci), rostliny (lišejníky, řasy, mech) a také počasí (déšť, sníh, mráz, vítr). K výzdobě bez pochyb patří i patina. Přirozená patina je k nezaplacení.

EXISTENCE SOCHY
Některým sochařům stačí jen na sochu myslet a mají hotovo.

MATERIÁL A VELIKOST SOCHY
Socha může být vyrobena z libovolného materiálu. Je evidentní, že materiál a velikost mají zásadní vliv na účinek sochy.

VELKÉ SOCHY
Sochy jsou velké stejně jako lidé – vzrůstem a tím ostatním.

SOCHY A PTÁKOVÉ
Když je socha na místě, jsou to právě ptákové, kteří sochu první vyzkouší. A většinou tam zanechají vizitku. Toto sochaře zprvu hněte, ale nakonec je rád za upřímnost.

PROMĚNA SOCHY V ČASE
Dobrá socha se časem mění k lepšímu. Nedobrá se rozpadá.

O PROMĚNÁCH SOCHY
Je nutné usilovat o dokonalost, aby bylo možné sledovat proměny pozorovatele.

PROSTOR SOCHY
Je nutné si ujasnit, jestli je socha to uvnitř, nebo to venku. Ano, socha je prostor. Se vším, co k tomu patří.

ROK SOCHY V SEVERNÍM MÍRNÉM PÁSMU
Na jaře je socha většinou chladná, někdy namrzlá a mokrá. S přibývajícím sluncem se však zahřeje a ožije. Když slunce sochu nažhaví, tak to už bude určitě léto. Léto má socha nejradši. Dny jsou dlouhé a světlo se mění. No ano, podzim. Uvede sochy do mírné melancholie ranních mlh a vlhkých dnů, kdy socha osychá až odpoledne. Se zimou však přichází i sníh, a ten vykouzlí soše bizarní přikrývky, a to stojí za to.

 

Výstavy

2015
Umění ve městě / Art in the city
České Budějovice a Hluboká nad Vltavou
sochy / sculptures

Galerie Mariánská / Mariánská gallery
České Budějovice
obrazy / paintings

od / since 2014
Vinohradský Pavilon Design Store / Mario Wild Flowers, Praha
stálá prodejní expozice / permanent sale exposition

2013
Temná hmota v Galerii Pokorná, Praha / Dark Matter at Pokorná Gallery

2008
8 obrazů a 1 socha, Praha, Baptisický sbor Topolka / 8 paintings & 1 sculpture
3+4, Praha, Galerie Pokorná

2004
New York, SOFA Strasbourg, St’art

2003
Přírůstky / New Additions, Praha, Galerie Pokorná
Miami, Art Miami
West Palm Beach, ArtForm
New York, SOFA

2002
New York, SOFA
Chicago, SOFA

2001
Sochy / Sculptures, Praha, Galerie na Jánském vršku
New York, SOFA
Chicago, SOFA

1997
Letní zahradní výstava, Praha / Summer Garden exhibition, Prague

1992
Výstava na radničních schodech, Praha, Pražský hrad / Prague Castle Stairs exhibition, Prague

1989
Letní zahradní výstava, Praha / Summer Garden exhibition, Prague

Realizace do architektury

2005
Praha, kopie barokních figur a váz – Kolowratský palác / Prague, Kolowrat Palace – copies of the baroque stone figures

1998
Praha, kopie sochy Svaté Ludmily, Karlův most / Prague, Charles Bridge – copy of the statue of Saint Ludmila

1991 – 1994
Praha, restaurování domu u Kamenného zvonu / Prague, The House At the Stone Bell – restoration of medieval palace

1985 – 1990
Praha, restaurování budovy Národního divadla / Prague, The National Theatre restoration